Hoogezand-Sappemeer krijgt een zogenaamde ‘blijvers-lening’.

huisjeswoensdag 01 februari 2017 14:00

De gemeenteraad ging maandagavond tijdens de opiniërende raadsvergadering unaniem akkoord met een door ChristenUnie fractievoorzitter Bert van Dijk ingediende motie om tot zo’n lening te komen. De lening is te vergelijken met de reeds bestaande ‘starterslening’. Daar kunnen aspirant-huizenkopers een aanvullende lening aanvragen bij de gemeente, wanneer de banken afhaken.

De blijvers-lening kan uitkomst bieden voor ouderen die hun woning levensloopbestendig willen maken. ,,De meeste oudere inwoners willen zelf graag zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Door het scheiden van wonen en zorg wordt dat tegenwoordig vanuit de rijksoverheid zelfs opgelegd, zolang er geen sprake is van een zware zorgvraag. Om het zelfstandig thuis wonen langer mogelijk te maken, zijn er dikwijls aanpassingen aan de woning nodig’’, aldus Van Dijk. Dat kan gaan om grote of kleine ingrepen, als aanpassingen in de badkamer (veilige douche), bredere deuren, plaatsing van een traplift of het weghalen van drempels. Verder het realiseren van een slaapkamer op de begane grond. Banken bieden hiervoor vaak geen financiering aan als iemand ouder is.

Van Dijk: ,,Met de vergrijzing van de samenleving dient rekening te worden gehouden met een grotere vraag naar voor ouderen geschikte woningen. De motie roept het college op om naar voorbeeld van de ‘starterslening’ de mogelijkheden naar een ‘blijvers-lening’ te onderzoeken.’’

De ChristenUnie-motie werd op voorhand al gesteund door de SP, GroenLinks, PvdA, D66, Lokaal Perspectief, CDA en FJP. Tijdens de raadsvergadering was het kort en krachtig: De raad nam de motie zonder enige discussie unaniem aan. Gelet op de herindeling van de drie gemeenten zal de motie ook in de gemeenteraad van Slochteren door de ChristenUnie en in Menterwolde door de SP worden ingediend. Verantwoordelijke wethouder Peter Verschuren was het ook daarmee eens en zal de raad van het resultaat van het verdere onderzoek ‘blijvers-lening’ op de hoogte houden.

In de media

Plaats het eerste bericht!