Spring naar
Spring naar de inhoud
Spring naar het hoofdmenu
ChristenUnie
Midden-Groningen
Standpunten
Standpunten
Programma 2022-2026
Mensen
Actueel
Nieuws
Blog
Zoutwinning
Doe mee
Contact
Afdeling
Ledenvergadering 2017
Ledenvergadering 2018
Ledenvergadering 2019
ANBI
Noorderpark
Mijn ChristenUnie
Zoeken
Menu
Inloggen
Standpunten
Standpunten
Programma 2022-2026
Mensen
Actueel
Nieuws
Blog
Zoutwinning
Doe mee
Contact
Afdeling
Ledenvergadering 2017
Ledenvergadering 2018
Ledenvergadering 2019
ANBI
Noorderpark
Mijn ChristenUnie
Zoeken:
Zoeken
Nieuw bericht
Nieuw bericht
Naam
*
Bericht
*
[quote=VN]Voorstel maatregelen tegen de kredietcrisis Dit voorstel bevat de volgende hoofdstukken: 1. Investeringen 2. Bekostiging investeringen 3. Bezuinigingen 4. Europese maatregelen 5. Uitwerking Investeringen Geïnvesteerd dient te worden in: a. Onderwijs b. Zorg 1. Gezondheidszorg 2. Ouderenzorg 3. Jeugdzorg c. Herallocatie van arbeid(ers) d. Sociale woningbouw buiten de Randstad Bekostiging investeringen De investeringen worden bekostigd door: a. Her- en omscholing werklozen b. Fiscaal faciliteren van bedrijven in reorganisaties en arbeid(er)sruil c. Verlaging van premies sociale voorzieningen/inkomstenbelastingen/BTW/afschaffing BPM d. Vermindering aantal ambtenaren e. Verlaging van salarissen van ambtenaren (incl. politici) op de ministeries Bezuinigingen Er dient te worden bezuinigd door: a. Afslanking ambtenarenapparaat b. Verlaging budget ontwikkelingsgelden c. Stopzetten diverse subsidies d. Verlaging regeldruk e. Stopzetten van diverse verliesgevende lange-termijn projecten (Noord-Zuid lijn Amsterdam, Betuwelijn) f. Afschaffen vliegtax g. Afschaffen verpakkingstax h. Vervangen wachtgeldregeling door normale WW-uitkeringen Europese regelgeving De Europese regelgeving dient op minimaal één punt te worden aangepast: a. Nationale overheid en lokale overheden dienen opdrachten te verstrekken aan binnenlandse bedrijven. De regels van de Europese aanbesteding dienen hierop te worden aangepast. Uitwerking Afschaffing wachtgeldregeling Door de wachtgeldregeling af te schaffen en deze te vervangen door een reguliere WW-uitkering besparen we in de toekomst tot 30% op de kosten van werkloos geworden politici. De wachtgeldregeling is ooit ingesteld om te voorkomen dat politici na hun ambtstermijn in een zwart gat zouden vallen omdat ze, vanwege hun politieke voorkeur, minder snel aan het werk zouden komen. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wachtgeld Wachtgeld-regelingen voor politieke ambtsdragers zijn er al heel lang. Ze variëren in hoogte en duur. Zo ver bekend is een en ander afhankelijk van het mandaat, de termijnen, leeftijd en omstandigheden. Soms zijn er onduidelijkheden en problemen rondom samenloop/overlap/lengte. Ergo: politici/bestuurders hebben een afbreuk-risico en niet altijd terugkeermogelijkheden in oude baan en kans om onverwacht hun functie te verliezen. Daarvoor is wachtgeld gecreëerd (100% --> 80% --> 70% (en vroeger ook nog 60%); alles wat men daarna meer verdient dan 100% van hun 'oude' functie wordt gekort. En als salaris in nieuwe functie in algemeen meer is dan hun 'oude' dan vervalt het. Naast het afschaffen van de wachtgeldregeling dienen ook de bovenwettelijke en naastwettelijke aanvullende uitkeringen voor rijksambtenaren te worden beoordeeld op mogelijke afschaffing danwel aanpassing. Gezien het feit dat openbare informatie over de kosten van deze regelingen niet beschikbaar zijn op dit moment (of in elk geval nog niet gevonden) kan het voordeel van aanpassing c.q. afschaffing van deze regelingen niet worden gekwantificeerd. Afslanking ambtenarenapparaat Het enorm uitgedijde ambtenarenapparaat zadelt de Nederlandse burger en de ondernemingen en instanties in Nederland op met een toenemende regelbrij en de gigantische kostenpost die de “arbeidsbeloningen” van deze ambtenaren met zich meebrengen. De ambtenaren die afvloeien vanuit de diverse ministeries kunnen vervolgens worden omgeschoold en bijgeschoold tot diverse functies welke overeenkomen met het Ministerie waarvoor zij hebben gewerkt. Zo kunnen ambtenaren van het Ministerie van OCW voor de klas worden gezet, ambtenaren van Binnenlandse Zaken worden omgeschoold tot administratief assistenten bij de politie, ambtenaren van het Ministerie van VWS worden omgeschoold tot (assistent-verpleegkundigen). Immers zij hebben jarenlang de expertise opgebouwd, gevoed en gecontroleerd die nodig is om die beroepen uit te voeren. Zo slaan we vier vliegen in één klap: 1. het onderwijs wordt gestimuleerd (immers om- en bijscholing vergt extra leerkrachten), het ambtenarenapparaat slankt af (waardoor 2. de overheidsuitgaven lager worden en 3. de tijd om nieuwe regeltjes op te stellen wordt beperkt), 4. er komen extra handjes aan de ziekenhuis-bedden en voor de thuiszorg (en blauw op straat etc.) Herallocatie van arbeid(ers) Door bedrijven fiscaal te stimuleren hun arbeid en/of arbeiders te verplaatsen (mogelijk door middel van uitruil) bereiken we het volgende: 1. Minder files doordat arbeiders dichter bij hun werk wonen (door verplaatsing van arbeidsplaats of door uitruil van arbeiders). Hierdoor treden de volgende neveneffecten op: a. Minder belasting van het milieu b. Lagere kosten gezondheidszorg door verlaging stressfactoren (filerijden e.d.) c. Meer tijd voor bijvoorbeeld mantelzorg d. Meer tijd van ouders voor hun kinderen i. Minder overlast op straat ii. Gezondere jeugd iii. Positieve bijdrage aan opvoeding, ouder-kind binding, opleiding etc. 2. Fiscale stimulansen voor bedrijven leveren minder inkomsten aan vennootschapsbelasting op maar meer inkomsten aan BTW en loon- en inkomstenbelasting 3. In het geval van verplaatsing van arbeidsplaatsen vanuit de Randstad naar de provincies komen in de Randstad kantoren en industriegebieden leeg/leger te staan. Deze vrijgekomen ruimte kan worden benut voor huisvesting van bewoners van de Randstad. Om de vrijgekomen ruimte hiervoor geschikt te maken dient een en ander te worden aangepast hetgeen werkgelegenheid biedt voor bouwbedrijven in de Randstad. Tevens biedt dit inkomsten aan makelaars in de buitengebieden (immers de geschikte arbeidsruimte moet nog wel worden gevonden). Tevens worden hierdoor de kosten voor bedrijven verlaagd omdat de ruimte buiten de Randstad door de bank genomen goedkoper is dan in de Randstad. 4. Het uitruilen van arbeiders zal in sommige gevallen nopen tot om- en bijscholing. Dit is al fiscaal gefaciliteerd. De om- en bijscholing leiden tot investering in het onderwijs (en dus werkgelegenheid) en tot vergroting van de kennismarkt (nieuwe bezems vegen schoon, nieuwe inzichten bieden kansen). Sociale woningbouw buiten de Randstad Gezien de huidige situatie is het beleid van de overheid van de afgelopen jaren om het bezit van een eigen huis te stimuleren te gehaast geweest. Dit beleid kan alleen succes opleveren wanneer de potentiële kopers voldoende gespaard hebben om met een minimum bedrag aan geleend geld hiertoe over te gaan. Eén en ander heeft geleid tot een enorm tekort aan betaalbare huurwoningen. Het creëren van huurwoningen in de Randstad leidt tot een gigantische overbelasting van de infrastructuur in deze regio (hetgeen leidt tot files, ghettovorming, overlast etc.). Derhalve is het beter om buiten de Randstad sociale woningbouw te realiseren. Uiteraard dient dit gecombineerd te worden met vestiging van bedrijvigheid in de buitengebieden. De voordelen hiervan zijn duidelijk. Europese regelgeving Diverse mede EU-landen hebben protectionistisch-achtige maatregelen afgekondigd om de binnenlandse werkgelegenheid en economie te bevorderen. Nederland heeft haar binnenlands betalingsverkeer in handen gegeven van een buitenlandse bank. Dit soort besluiten dient, met referte aan het bovenstaande, per direct te worden teruggedraaid. Verlaging van premies/belastingen etc. Door de werknemerslasten van premies, belastingen en dergelijke te verlagen nemen de overheidsinkomsten in eerste instantie af. Dit wordt grotendeels of geheel gecompenseerd door de afslanking van het ambtenarenapparaat. In tweede instantie echter zullen de inkomsten juist weer toe gaan nemen. De werknemer houdt immers meer geld over van zijn salaris en zal dus ook meer kunnen besteden. Dit leidt tot BTW-inkomsten en inkomsten uit vennootschapsbelasting/inkomstenbelasting afkomstig van de bedrijven bij wie het geld besteed wordt. In combinatie met het weer nationaliseren van de gezondheidszorg, nutsbedrijven, openbaar vervoer (waardoor hier de overheadkosten worden gedrukt en dus de produkten goedkoper kunnen worden) zal het besteedbaar inkomen nog verder stijgen en ook de kwaliteit van voornoemde produkten verhoogd worden (waardoor Nederland weer positief op de kaart wordt gezet). Overige genoemde punten De overige genoemde punten behoeven geen of weinig nadere uitleg. Salarisverlaging ambtenaren en politici Hiermee creëert men goodwill bij de burger, bovendien worden hiermee de overheidsuitgaven beperkt. Vergelijking met het internationale bedrijfsleven is fout. Vergelijking met het nationale bedrijfsleven (niet zijnde de in Nederland gevestigde multinationals) zou de ijking moeten zijn. Verlaging budget ontwikkelingsgelden Nederland betaalt procentueel gezien relatief veel aan ontwikkelingslanden. Gezien de huidige economische situatie in Nederland is het verstandiger dit geld in het eigen land aan te wenden. Hierdoor wordt de kans vergroot dat we ook in de toekomst nog in staat zullen zijn aan ontwikkeling van derde wereldlanden bij te dragen. Belangrijk hierbij is dat de bijdragen waarvoor geen duidelijke verantwoording wordt afgelegd (bijvoorbeeld omdat het geld terechtkomt in corrupte overheidshanden of wordt besteed aan de wapenindustrie) per direct worden stopgezet. Andere bijdragen kunnen worden gehalveerd. Stopzetting subsidies De grote verscheidenheid aan mogelijke subsidies dient per direct te worden stopgezet. Daar waar een subsidie daadwerkelijk een aantoonbaar maatschappelijk doel dient wordt de subsidie omgezet in een (laag- of nul- rentende) lening. Subsidies moeten weer als doel hebben om een organisatie of persoon te stimuleren zelfstandig winst te maken en niet te worden bezien als giften. Stopzetten van (lange-termijn) verliesgevende projecten Hierover is al veel gezegd en geschreven. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Stop met nog meer geld te pompen in dit soort projecten waarvan nu al bekend is dat het minimaal 40 jaar gaat duren voordat deze gaan renderen. Dit nog afgezien van de schade die wordt aangedaan aan de omringende woningen (Betuwelijn, Noord-Zuidlijn). Afschaffing van vliegtax en verpakkingstax (onder andere) Van deze belastingheffingen is inmiddels bekend geworden dat de kosten bij lange na niet opwegen tegen de baten. Ook de milieu-effecten zijn schromelijk overschat danwel worden door de feiten volledig tegengesproken. Afschaffing van deze belastingheffingen is dan ook per direct aan de orde. Hierdoor wordt de binnenlandse werkgelegenheid gestimuleerd, de kosten voor de consument verlaagd en dus kunnen de bestedingen weer toenemen hetgeen een positief effect zal hebben op onze economie en uiteindelijk op de belastinginkomsten.[/quote]
V
erzenden
A
nnuleer